Laatste weekje Sarvodaya! - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Neeta en Kelly - WaarBenJij.nu Laatste weekje Sarvodaya! - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Neeta en Kelly - WaarBenJij.nu

Laatste weekje Sarvodaya!

Blijf op de hoogte en volg Neeta en Kelly

14 Januari 2015 | Sri Lanka, Moratuwa

Ayubowan (welkomstgroet, lang mag u leven..)

Alweer ons laatste verhaal!

Afgelopen weekend zijn we op zaterdags met de trein afgereisd naar Kandy (meerdere mensen hadden ons verteld dat deze treinrit de moeite waard was). We hadden van te voren op de dag dat we ons visum gingen halen ons treinkaatje al gekocht. Bandula, onze projectleider, had ons geadviseerd om dit van te voren te doen, zodat we gegarandeerd een plek hadden. Twee kaartjes eerste klas retour kostte ons 2000 roepie, dat is 6 euro per persoon, voor een treinrit van 3 uur heen en 3 uur terug, een koopje dus.

Om 9 uur ’s ochtends vertrok onze trein vanaf Colombo. We wilden graag op tijd zijn en hadden daarom om 7.30 de bus gepakt. We zagen eerst een luxe trein voorbij komen, maar die ging volgens de tijd een kwartier eerder dan onze trein, dus dat kon hem niet zijn. Daarna kwam er nog een trein, dat was de onze, die was wel iets minder luxe. Onze coupé was het achterste wagonnetje van de trein, we merkte al snel dat de eerste klas alleen gevuld was met toeristen, typisch. De grote glazen ramen konden helemaal open, zodat we goed naar buiten konden kijken! Het enige minpuntje was dat we de gehele reis achteruit gingen aangezien ze een “mooie” doorzichtige plastic achterwand hadden gemaakt. Leuk bedacht, maar helaas niet erg handig.

Met een prachtig uitzicht op groene rijstvelden, bergen, bossen en nog meer mooie natuur die je goed kon zien wanneer je uit de trein hing met je hoofd, waren we na 3 uurtjes gearriveerd in Kandy. Kandy ligt wat hoger, daardoor was de temperatuur wat aangenamer. Als eerste gingen we naar de tempel van de heilige tand. Aangezien we entreegeld moesten betalen (wat volgens ons ene boekje 100 roepie was en volgens ons andere boekje 1000 roepie) en dit dus 1000 roepie bleek te zijn, hadden we besloten om niet naar binnen te gaan. We gaan beiden met onze eigen reis nog eens naar Kandy en zullen dan wel naar binnen gaan.

Inmiddels was het tijd voor de lunch. Door even ons boekje door te spitten naar een leuke lunchgelegenheid kwamen we uit op het restaurant Senani. Dit restaurant lag hoger op de heuvel waardoor we mooi uitzicht hadden op het meer en de stad Kandy. Heerlijke steak en pasta op!
Om 5 uur vertrok onze trein terug naar Colombo, om te tijd te vullen was ons oog gevallen op de botanische tuin 6 km ten zuiden van Kandy (entreegeld was volgens ons boekje 600 roepie).

Vanaf het restaurant met de tuktuk naar de botanische tuin gereden, eenmaal daaraan gekomen, bleek ook deze informatie over de entreegelden niet te kloppen, het was namelijk 1100 roepie. Ook vanwege dit misverstand en dat we geen bomen fetisj hebben zijn we toch niet naar binnen gegaan en zullen deze tuin misschien in het vervolg wel nog bezoeken. In plaats daarvan zijn we terug gereden naar het centrum van Kandy en hebben daar een lokale markt bezocht. Erg leuke spulletjes en Kelly heeft zelfs nog een koffer op de kop weten te tikken (wieltje van haar koffer was gebroken).

De terugreis was lang maar ook heel mooi. Tijdens zonsondergang konden we mooie foto’s maken vanuit de deuropening aangezien de deur eigenlijk nooit dicht gaat. Na nog een lang uurtje in de bus vanaf Colombo naar ons hostel zat deze lange dag erop.

Zondags hebben we lekker uitgeslapen (wat voor de eerste keer kon op zondags, aangezien ze de zondagen daarvoor steeds moskeemuziek uit de speakers lieten komen). De rest van de dag hebben we ons voor de laatste keer vermaakt op het strand van Mount Lavinia en ’s avonds eten afgehaald en nog wat gekaard met andere mensen van ons hostel.

Ja hoor, deze week waren onze laatste dagen bij Sarvodaya aangebroken. We zijn dinsdags nog bij een ander project van Sarvodaya geweest (wat ook gevestigd is in Moratuwa). Dit project houdt zich bezig met tienermoeders en de kinderen daarvan. Het is een gesloten compound en het wordt streng bewaakt. We kregen een rondleiding over het terrein en hebben ook verschillende jonge vrouwen gezien (erg jonge vrouwen die erbij zaten). Bandula had nog gevraagd of wij daar nog vrijwilligers werk wilden doen die dag, maar de dame die ons rondleidde kon amper Engels en we waren daarom met een halfuur weer buiten.

We hebben toen de tuktuk gepakt om nog even de laatste boodschapjes te doen voor de komende dagen en vlakbij de supermarkt bevond zich ook een relatief goedkope souvenirwinkel, waar we ook nog even zijn wezen kijken. Terug op de campus hebben we onze hersens nog even laten kraken, aangezien er nog wat dingetjes voor de minor op papier moesten worden gezet/uitgewerkt.

Vandaag hadden we voor het Nutrition Centre het een ander meegebracht, o.a. katoenen luiers en nieuwe drinkflesjes. Voor de staf hadden we oorbellen en armbandjes gekocht, om ze zo te bedanken voor de gezelligheid (als ze iets krijgen, zijn ze daar heel blij mee, maar ook erg hebberig). Daarna nog even een mooie groepsfoto gemaakt met de crew en de kinderen nog even vermaakt.

Morgen onze echte laatste dag, daarna zullen onze wegen scheiden. Op de planning staat nog een lunch met de onze projectleider en zijn team en ’s avonds nog een keertje lekker uiteten in een restaurant in Mount Lavinia met uitzicht op zee.

Wij hopen dat jullie door middel van waarbenjij.nu lekker met ons mee hebben kunnen genieten. Onze laatste twee weken zullen we in real life aan jullie vertellen!

Tahtah ! (Doei in het Singalees)
Kelly & Neeta

• 14 Januari 2015 - 17:49

Herman:

Hoi Neeta en Kelly, mooie foto's van jullie treinreis. Die 4 weken zijn wel omgevlogen zeg. Leuke foto met de staf. Nou allebei een fijne trip de komende weken. Tot horens....

• 14 Januari 2015 - 21:13

Jolande:

Sterkte morgen met het afscheid nemen van de kinderen! Het zal best moeilijk zijn!
    Voor daarna allebei een hele mooie reis!

• 14 Januari 2015 - 23:48

Mariska:

Super leuk, succes met het afscheid en nog een fijne vakantie allebei. Geniet ervan!

• 15 Januari 2015 - 18:29

Evelien:

Leuk verhaal weer :-)!
    Nog maar heel even en dan zit het er alweer op.. maar dan begint jullie volgend avontuur weer!!

Neeta veel plezier met je groepsreis !! Kel: jij ook met Ab!!!

Lieve groetjes,
    XX Evelien

• 16 Januari 2015 - 14:20

Dieuwertje Jol:

Hallo meiden. Leuk om over jullie Kandy tocht te lezen. Wat de botanische tuin betreft: het meest gedenkwaardige daar waren de bloedzuigers. We hebben er aardig gewandeld, maar we vonden het centrum van Kandy zelf stukken leuker. De tempel natuurlijk, maar ook het gratis toegankelijk terrein er omheen, en de winkelstraatjes, de markt, we hebben ons geen seconde verveeld.
    En vergeet niet je een keer (ayurvedisch) te laten masseren...
    Veel plezier nog tijdens jullie rondreis.
    Dieuwertje

• 17 Januari 2015 - 17:25

Karin Brans:

Mooi om jullie belevenissen te lezen.... Mooie tijd gehad en veel mogen beleven.
    Kelly nu lekker nog even genieten van je dagen met Ab... Veel plezier en tot over een paar weken.
    Ben zeer benieuwd naar je live verhalen...

• 21 Januari 2015 - 11:31

Ilse:

Hoi Kelly en Neeta! Fijn dat jullie zo'n leuke tijd hebben gehad samen! Mooie herinneringen om niet meer te vergeten. Ik wens jullie veel plezier met jullie rondreizen door Sri Lanka, er is nog zoveel te ontdekken! Liefs Ilse

• 23 Januari 2015 - 09:06

Maud:

Time flies.. Geniet van jullie laatste weekjes!!!