Citytrippen, werken en een zeer lange autorit! - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Neeta en Kelly - WaarBenJij.nu Citytrippen, werken en een zeer lange autorit! - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Neeta en Kelly - WaarBenJij.nu

Citytrippen, werken en een zeer lange autorit!

Blijf op de hoogte en volg Neeta en Kelly

26 December 2014 | Sri Lanka, Moratuwa

En toen was het alweer zaterdag. We wilden die dag eigenlijk gaan genieten van een stranddag alleen onze projectleider had daar een ander idee over. Die dag kwamen namelijk 1000 medewerkers van alle districten van Sarvodaya bijeen (het waren er ongeveer 250). Ons werd verteld dat bij de bijeenkomst delen steeds vertaald zouden worden in het Engels en dat het leuk was om daarbij aanwezig te zijn. Achteraf was dat natuurlijk niet het geval en zijn wij tijdens dé presentatie (lees: het doornemen van het jaarverslag) richting ons hostel gegaan. Diezelfde middag hebben we nog even met kindjes van het Nutrition Centre geknuffeld en gespeeld.

Zondag was het citytripday! Onze projectleider had ons uitgelegd hoe we met de bus/trein in Colombo konden komen. We hebben toen de bus genomen, wat een ervaring het openbaar vervoer hier. We wisten niet precies waar we eruit moesten toen we eenmaal in Colombo waren en waren uiteraard te vroeg uitgestapt. Voor het laatste gedeelte hebben we toen nog een tuktuk genomen. Erg vriendelijke man die ons ook nog eens een mooi uitzichtpunt liet zien, waar we de zee konden zien en een deel waar een nieuwe haven gebouwd werd.

Vervolgens hebben we de World Towers gezien van Colombo. De Sri Lankaanse mensen vergelijken deze gebouwen met die van New York. We werden op een gegeven moment door een andere tuktukman aangehouden die ons vertelde dat het een speciale dag was van een of andere Boeddha tempel. Neeta twijfelde hier al over en Kelly dacht, kan vast geen kwaad.
Eenmaal bij de Boeddha tempel aangekomen moesten we natuurlijk dokken voor de entree, dit hebben we niet gedaan. We wilden toen dat de tuktuk ons terug bracht naar de plek waar hij ons opgepikt had, maar eerst (zoals dat gaat in alle Aziatische landen) moest hij ons naar een restaurant, een bazaar en andere plekken waar wij niet heen wilde brengen. Steeds nee gezegd maar wel doen... Toen we uiteindelijk terug waren op de plek waar we werden opgepikt, vroeg hij veel te veel geld (16000 roepies) een heel verhaal over dat hij de politie erbij wilden halen en dat zijn voertuig van de overheid was. We hebben hem toen 500 roepies gegeven en daar ging hij mee akkoord (100 roepies is ongeveer 60 cent).

Op straat door een aardige jonge man de weg gewezen naar de bus die naar Mount Lavinia ging. We hebben daar over een lokale markt met vis en al in de stralende zon, door een wijk heen met luxe huizen via het station over het spoor naar het stand gelopen (over het spoor lopen is hier de normaalste zaak). Op het strand hadden we een prachtig uitzicht.

Een local die we daar ontmoette, vertelde ons een aantal dingen over het land en de omgeving, o.a. over de tsunami (op het strand waren zelfs nog restanten van huisjes te zien). Hij wilde graag aan ons zijn huis aka krot laten zien, zijn oma, moeder en buurman waren er ook. Het huisje waar hij woonde stond naast het spoor. Hij maakte voor ons een verse kokosnoot open, waar we uit mochten drinken. Erg vriendelijke man, als kleinigheidje hebben we hem toen nog wat geld gegeven.

Verder was daar het begin van de eerst werkweek. Je ziet dat er weldegelijk verschillen zijn in de opvoeding van de kinderen in vergelijking met Nederland, dit is af en toe moeilijk om te zien. Wat wij vooral doen is de kinderen aandacht geven en met ze knuffelen.

Woensdag avond hebben we een kooklesje Sri Lankaanse pannenkoeken bakken gehad, deze waren onwijs zoet, maar wel lekker! Vervolgens met een Zwitserse vrouw van ons hostel in een restaurant verderop gegeten. Het eten was met kip, helaas was deze erg droog en zout.

Gisteren was het een zeer lange dag! We hoefden die dag niet te werken, maar om 5 uur 's ochtends klaar staan om naar de village (een dorp, wat ongeveer 5 uur rijden is vanaf Moratuwa) te gaan. De heenreis duurde uiteindelijk 7 uur. De eerste paar uur zijn onze oogjes nog gesloten gebleven. Rond een uur of 8 gingen we ontbijten bij een restaurant (een keertje geen rijst, maar broodjes met vegetarische groenten en met een worstje erin). Verder zijn we nog één keer gestopt bij het huis van de zwager van onze projectleider (Onze projectleider heet trouwens Bandula). In de village aangekomen, heeft Bandula zijn verhaal gedaan over Sarvodaya en hebben wij iets verteld over onszelf. Bij vertrek hebben we schriften, stiften, pennen en plaatjes uitgedeeld.

Toen nog in een ander dorpje geweest, hier was een basisschooltje te zien (Lees een ruimte waar ongeveer 25 kids in kunnen, ongeveer 12 m2). Ook hier hebben we het een en ander uitgedeeld. De terugweg leek langer te duren dan de heenweg. Ook weer twee stops en toen waren we uitgeput thuis. Oja, heel de dag slecht weer en heel veel regen. Aantal plekken die we onderweg gezien hebben stonden blank. Je zag van die typische bruine stromende rivieren en wat boomtoppen die er boven uitstaken. Of het aantal uren die we doorgebracht hebben in de auto de moeite waard waren, is de vraag. We zijn in ieder geval weer een ervaring rijker. Weer eens wat anders dan natte sneeuw en een uitgebreid kerstdiner!

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen, de badkamer schoongemaakt en gewassen. De lunch is net op en straks gaan we weer naar de kinderen. Vanavond eten we gewoon op de campus. Voor morgen was het plan om met de trein naar Kandy te gaan met de trein, de treinreis daarheen schijnt fantastisch te zijn. Dit plan hebben we alleen gewijzigd naar shoppen in Colombo en als het mooi weer is, gaan we ’s middags naar het strand en ’s avonds lekker uiteten. We zien het namelijk niet zitten om zo kort na de reis van donderdag, om weer een hele dag te reizen. Voor zondag ligt het een beetje aan het weer wat we gaan doen. Als het slecht weer is, willen we misschien met de trein richting het zuiden van Sri Lanka naar de grootst zittende Boeddha, als de zon flink schijnt, dan gaan we weer lekker op het strand liggen. Na een week wind en regen zou dat wel even fijn zijn.

Fijne kerst iedereen,
Groetjes ons!
Xxx

• 26 December 2014 - 12:12

Helene:

Nog maar net daar en nu al mooie verhalen en indrukwekkende foto's, ga zo door! Leuk om jullie te volgen. Fijne kerst!

• 26 December 2014 - 12:51

Herman:

Hoi Neeta en Kelly,
    mooi verhaal hoor, jullie leren het land en de mensen al aardig kennen. Erg jammer dat het weer nog niet zo mee zit. Hopelijk wordt het gauw beter.Hebben jullie al wat beesten gezien onderweg?
    Hier is het nu bewolkt en vanochtend lag ervoor het eerst ijs op de schuur. Vanmiddag verwachten ze hier winterse neerslag. Wij gaan weer verder met uitbuiken! Veel plezier daar.

• 26 December 2014 - 23:25

Kelly:

Weer een indrukwekkend verhaal! Hopelijk wordt het weer snel wat beter!
    Kijk nu al uit naar jullie volgende foto's en verhaal!

• 27 December 2014 - 16:05

Mariska:

Hoi Samen,
    Prachtige foto's. Hier ligt nu 10 cm. sneeuw. Ik hoop dat het weer bij jullie beter wordt.

• 27 December 2014 - 22:25

Tiny En Annie:

De eerste week zit er al op voor jullie, wat gaat dat snel. Wat een mooi verhaal weer en wat een vermoeiende reis! Maar wel een belevenis die jullie niet gauw zullen vergeten. Het is te hopen dat de regen snel stopt voor jullie maar ook voor al die mensen die hun huis achter hebben moeten laten.

Grappig dat jullie daar les hebben gekregen in pannenkoeken bakken :) Jullie zullen er veel leren en zien in die korte tijd dat jullie daar zijn. Veel plezier en we genieten van jullie foto`s.

Groetjes xx

• 29 December 2014 - 19:30

Dora :

Hoi Kelly en Neeta,

wat hebben jullie alweer mooie belevenissen gehad en meegemaakt.
    hopelijk kunnen jullie nog wel een keertje een strandwandeling maken.

nou dames werk ze en zorg maar lekker voor de kleintjes daar.

tot slot Kelly wensen wij jou een hele mooie en een bijzondere verjaardag.

Groetjes ome Bernard en tante Dora

• 30 December 2014 - 10:32

Tiny En Annie:

Hoi Kelly,

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk hebben ze voor jou ook nog iets leuks in petto :) Hier thuis is het nu maar stil op jou verjaardag.
    Een fijne dag nog!!
    Xxxjes papa en mama

• 30 December 2014 - 20:30

Tante Toos:

Kelly op de eerste plaats proficiat met je verjaardag! Dat wist ik niet maar dat lees ik. Wat een bijzondere belevenissen allemaal. Veel om je over te verwonderen en herinneringen vullen je leven. Super om dit allemaal mee te mogen maken en wat fijn voor die kindjes.
    Kelly en Neeta ik wens jullie een heel goed 2015 toe en nog twee prachtige weken! Pas goed op jezelf.

Lieve groetjes van tante Toos

• 01 Januari 2015 - 10:21

Dieuwertje Jol:

Leuk jullie verslag te lezen Neeta! Wat een boeiende ervaringen! Roept allemaal herinneringen op aan onze SriLankareis van een paar jaar geleden. We zijn benieuwd naar het vervolg. Groetjes en sterkte daar!
    dieuwertje Jol Houten